Czy Twoja sala operacyjna jest ergonomiczna?
5 stycznia 2023
Od dużych szpitali uniwersyteckich stosujących najnowsze techniki chirurgiczne po mniejsze szpitale powiatowe planujące stopniowy rozwój, nasi klienci stoją przed tym samym wyzwaniem: jak sprawić, by ich sale operacyjne były naprawdę ergonomiczne. Potrzebne są rozwiązania modułowe, zintegrowane i o otwartej architekturze.
Rozwiązania modułowe
Wraz z postępem technologicznym i rozwojem innowacyjnych procedur chirurgicznych szpitale stają w obliczu wyzwań kosztowych i projektowych. Po określeniu przez szpital potrzeb technologiczno-eksploatacyjnych, następuje szeroko zakrojony proces planowania. Architekci powinni przeprowadzić wywiady z użytkownikami końcowymi, aby jak najlepiej zaplanować wielkość bloku operacyjnego, ustalić gdzie powinien się znajdować, jakie specjalizacje będą z niej korzystać, jaki rodzaj i liczba zabiegów będzie wykonywanych oraz jaki sprzęt będzie potrzebny. Podczas tego procesu, poza personelem klinicznym, ważne jest zaangażowanie inżynierów biomedycznych (zarządzanie i konserwacja), działu IT (połączenie ze szpitalnym IT i bezpieczeństwo danych) oraz kierownictwo szpitala.
Modułowe ściany i sufity to zalecane rozwiązania higieniczne dla sal operacyjnych, hybrydowych sal operacyjnych, oddziałów intensywnej terapii i oddziałów ratunkowych. Modułowa konstrukcja składająca się z higienicznych paneli ściennych, pomaga zintegrować wszystkie przyłącza techniczne za ścianami sali operacyjnej i umożliwia łatwy do nich dostęp. Nowoczesne bloki operacyjne wykorzystują więcej sprzętu i współdzielą niektóre urządzenia między salami. Niektóre pomieszczenia mogą wymagać zabudowy z osłoną radiologiczną i specjalnych konstrukcji sufitowych dla dużych i ciężkich aparatów diagnostyki obrazowej typu angiograf, tomograf, czy rezonans magnetyczny. Nowoczesne technologie planowania, np. BIM, wizualizacje 3D są niezbędne w złożonym procesie projektowania szpitala. Modułowa technologia ścian i sufitów w połączeniu z digitalizacją procesów i integracją urządzeń, porządkuje środowisko bloku operacyjnego i sprzyja lepszej współpracy klinicznej. Drzwi, szafy, monitory i wyposażenie techniczne są bezpiecznie wbudowane w salę operacyjną tworząc jedną higieniczną kapsułę. Dowiedz się więcej o modułowych rozwiązaniach ALVO na salę operacyjną.
Integracja sal operacyjnych
Integracja dotyczy zespołu chirurgicznego (współpraca personelu multidyscyplinarnego), ale także połączeń aparatury medycznej. Chirurdzy muszą działać wydajnie i mieć działający, kompatybilny sprzęt, obrazy wideo dostępne na różnych monitorach i odpowiednie oświetlenie. Gdy zespół chirurgiczny dysponuje odpowiednimi informacjami i technologią, może osiągnąć lepsze wyniki kliniczne.
Współczesne sale operacyjne, zwłaszcza hybrydowe, wymagają podejścia plug-and-play (wpinasz i działa). W salach hybrydowych operacje są często złożone i obejmują wiele badań wymagających dodatkowego sprzętu.
„Zanim powstanie projekt funkcjonalno-użytkowy nowego bloku operacyjnego, zachęcamy zespoły kliniczne i administracyjne do odwiedzenia istniejących i symulowanych bloków operacyjnych. ALVO Medical posiada kilka centrów doświadczeń klienta z symulowanym blokiem operacyjnym zaprojektowanym i wyposażonym dokładnie tak, jak prawdziwy blok. Zespoły chirurgiczne mogą tu przeprowadzić symulowaną operację, przetestować urządzenia, sprawdzić rozstaw półek, odległość od stołu operacyjnego do aparatu anestezjologicznego lub endoskopów, przetestować lampy operacyjne i konfigurację monitorów. Sprawdzą jak planować i podsumowywać operacje w całkowicie zintegrowanym środowisku (integracja video-over-IP)” – mówi Agata Olszewska, Prezes Zarządu Alvo Medical.
W jaki sposób ergonomiczne sale operacyjne służą pacjentom?
Modułowe i zintegrowane sale operacyjne są bardziej ergonomiczne, oszczędzają czas i pieniądze. Wideo routing, wyraźna wizualizacja i dostęp do danych pacjenta w czasie rzeczywistym wspierają właściwe decyzje kliniczne. Rozwiązania ALVO Integra pozwalają na wideo konsultacje z ekspertami poza szpitalem.
Zarządzanie salą operacyjną za pomocą jednego higienicznego ekranu dotykowego eliminuje nadmiar przewodów („syndrom spaghetti”) i konieczność poruszania się personelu po bloku operacyjnym w trakcie operacji, co ogranicza ryzyko zakażeń miejsca operowanego.
System integracji sal operacyjnych ALVO® Integra
Wyrób przeznaczony do: zapewnienia personelowi sali operacyjnej jednego punktu zarządzania w celu obsługi elektromechanicznych/elektronicznych urządzeń medycznych podczas operacji; oraz zarządzania (tj. odbierania, przechowywania, dystrybucji) danymi audiowizualnymi w celu wsparcia działań badawczych i terapeutycznych na sali operacyjnej.
Podmiot odpowiedzialny – ALVO Medical Sp. z o.o.